For de saksøkte var det viktig å påpeke forskjellen på bilder; kvalitet- og bruksområde

Det er etter vår mening 2 hovedgrupper bilder som angår VÅR sak, og som nevnes i Åndsverkloven.

  • Journalistiske-/nyhets-bilder / redaksjonelle bilder: En fotograf forklarte at det karakteristiske for slike bilder var at man måtte være på plass/på stedet man måtte være for å ta bildet; For eksempel fotografi ved spesielle anledninger som f.eks demonstrasjoner, møter, feiringer.
  • Robin Lunds «enkle» illustrasjonsbilder / hilsener: Det som karakteriserer Robin Lunds enkle illustrasjonsbilder er at de kan skapes hvor som helst, hvilken tid på døgnet. Du trenger ikke en gang fotoutstyr. Det holder med en laptop og bilderedigeringsprogramvare.
  • Illustrasjonsfotografier. Likevel er det dokumentert at fotos hvor komponenter kan være vind-, sol-, himmelforhold; altså bilder der man må være “i marken” for å fotografere, ofte kommer inn under gruppen Illustrasjoner

 

I vurdering av bildenes pris kommer kavalitet og bruksområde

  • Redaksjonelle/journalistiske bilder = Høy kvalitet/oppløsning. Jo høyere oppløsning, jo bedre skarphet og detaljer. Bruksområde er  både digitale og analoge media, spesielle media der oppløsning er viktig, trykte media o.l.
  • «Enkle» illustrasjonsbilder = Oftest lav oppløsning: Bilder som ikke krever tydelige detaljer. Bruksområde er Sosiale media som Facebook, twitter, og websider med enkle redigeringsløsninger for små bedrifter og EPF:
    Markedstilpassede, merkantile bilder som i sin enkle form innbyr til deling, spesielt når det er umulig eller komplisert å finne ut om noen krever opphavsrett til bildene (og dermed krever betaling eller kreditering for bruk).

 

Robin Lund påstår at hans forretningside er å selge bestilte og forhåndsavtalte bilder: Han dokumenterte det ved å legge frem 4 bilder.

INGEN av de fremlagte bilder fra Robin Lund har egentlig noen sammenheng  med «enkle» illustrasjonsbilder. Under rettsaken ble de 4 bildene lagt frem som «Journalistiske bilder», og påstanden var at illustrasjonene saksøkte hadde brukt var likeverdige og sammenliknbare.
Prisene for de solgte bildene reflekterte prisen på alle bilder Robin Lund hadde produsert…

sammenlikn RL solgte bilder og etterfakturerte

Eksempler på differensiering bilder

Dette er scanpix: (eies av NTB – Norsk telegrambyrå) Dette er redaksjonelle bilder: https://scanpix.no/spWebApp/view.action?page=editorial_info

Scanpix og ntb frontside om redaksjonelle og illustrasjoner

 

 

Pexels.com: Et av de større bildebanker
mange eksempler på redaksjonelle bilder:
Pexels redaksjonelle bilder
EKSEMPLER PÅ ILLUSTRASJONER:
Shutterstock er en annen enorm bildedatabase:

Shutterstock illustrasjoner

Passord er feil

Mistet ditt passord?

Passord er feil

Mistet passordet ditt?

Skriv inn e-postadressen din.
Du vil motta en link for å generere et nytt passord.

E-post er feil

Tilbake til Logg inn