Vi tror at svært få “vanlige folk” vil kopiere og dele et bilde der det finnes tilgjengelig informasjon om opphavsrett eller betalingskrav. Og vi tror det er veldig mange Bildedelere som ikke har kunnskap om hvordan finne godt gjemt informasjon om opphavsretten til et bilde der opphavspersonen har gjort sitt beste for å gjemme denne informasjon.
Hovedaktiviteten på sosiale medier er å dele informasjon og bilder; en aktivitet “i tiden”.
Et voldsomt tilbud på gratis og delbare bilder gjør noe med oss, og jeg vil mene de aller fleste deler slike bilder i “god tro”.
Det er slik at Åndsverkloven også inneholder et sett med regler for “enkle bilder” – som slett ikke er Åndsverk. Generelt vil nok dette være ukjent og overraskende for de fleste – og mange av Bildedelings kontakter forteller at de er blitt skremt og redde av Robin Lunds ordbruk og trusler.
Alle i vår gruppe er enige i at den som produserer et bilde, har opphavsrettighet og rettighet til å få betalt for bildet. Det må likevel være en forutsetning at produsent gir bruker en mulighet til å finne kontaktmulighet og betingelser for bruk av bildet. Dersom produsenten er profesjonell, dvs. at distribusjon av bilder for betaling er en levevei, mener gruppen at det må stilles krav til åpenhet og informasjon om betingelser for bruk av bildet, slik at bruker ikke må ha digital spesialkompetanse. Med bakgrunn i at det på Internett tilbys svært mange gratis bilder, kan det lett oppstå misforståelse dersom man ikke finner rettighetsinformasjon bak bilder man finner ved normale google-søk. |